Vitorlás és hajós órák igazi hullámlovasoknak


Ki ne gondolkozott volna el már azon, hogy ha megtehetné, hogy egy évig eltűnjön a világ szeme elől, ne éppen egy luxus jachton tegye azt, körbeutazva a világot. Ámbár erre keveseknek adatik lehetőség, hajózni azért mégis sokan szoktak, így az óra gyártó cégek hosszú évek óta kifejezetten számukra is alkotnak időmérőket.

Elsőként a tényleg egyedülálló, eddig ismeretlen megoldást megvalósító Chronoswiss Wristmaster-t vesszük górcső alá, mely 2008-ban jelent meg.

Ilyen formában sem a technológia, sem a formaterv, sem pedig a felszereltség nem létezett eddig – nem is csoda, hiszen a müncheni központú gyár kreatív, és nagy tapasztalatú mestere, Gerd-Rüdiger Lang alkotása. Készített már zsebórákat, fedélzeti órákat, karórákat és regulátorokat.

A Wristmaster egyértelműen vastag csuklójú embertársainknak készült, ezt bizonyítja a két óratestet magába foglaló acél lap 84×42×20 mm-es mérete.

Az egyik óra a pontos idő mérését szolgálja, míg a másik egy stopper, viszont mindkettő tisztán mechanikusan jár, egymástól függetlenül, ráadásul azt, hogy a kettő szerkezet közül melyik kerül a bal, és a jobb oldalra, a tulajdonos igénye dönti el, mert a két műszer kivehető.



Az ETA 2892-A2 jelű szerkezete jelenti az egyik időmérő szívét, egyénre szabva, és kicsit átdolgozva. Ez az órát, percet és másodpercet jelzi ki, illetve 6 óránál egy félköríves dátumablak is helyet kapott, járástartaléka 42 órányi.

A másik az ETA Valjoux 7750-ese, mely azért felel, hogy az óra bármilyen adott időszakra megálljon – ez lehet a másodperc nyolcad része, vagy akár tizenkét óra, szintén 42 órás járástartalékkal. Az indítás, megállítás, és visszaállítás műveleteit az óratok tetején elhelyezett ergonomikus, klasszikus stoppereket idéző két funkciógombjaival végezhetjük el.

A 3 atmoszféráig vízhatlan, ütés védett, nemesacél tokot a két irányba forgatható lünetta forgatásával vehetjük ki az acél tokból. A tömör fém számlapot zafírüvegen keresztül látjuk, az óra szíja erős krokodil bőr vagy marha bőr.



A Nautica elsősorban a habok kedvelőinek készít ruházatot. A felső középkategóriás márka hazánkban több üzlettel is jelen van, de nem mehetünk el szó nélkül a karóráik mellett sem, amelyeket kifejezetten hajózási célokra fejlesztettek ki, iránytű, és egyéb számítások elvégzésére alkalmas funkciókkal. 1994-től készít férfi és női órákat a klasszikus stílusú amerikai brand modern formában. Az NST 100 Chronograph modell mintha egy darab, tömör és masszív gumiból lenne kiformálva – a számlapja többrétegű, melyet a korai időkben hajósokat a tájékozódásban segítő szextánsok inspirálták. A gyors, releváns leolvasást – még sötétben is – a kontrasztos számlap biztosítja, ugyanis a fekete számlap cyan és fehér színű indikációkat jelenít meg. A modell kronográf funkcióit a 10 óránál, és 2-nél lehelyezett segédszámlapok mutatják, a 6-osnál pedig egy félköríves dátumablakot találunk.

A vastag, tömör nemesacél tokot négy szögből, X-alakban védik a hajóscsavarokkal rögzített ütközők. A 48 milliméteres IP bevonatú tok 100 méterig vízálló. A Nauticától megszokott módon az óra szíve egy japán kvarc szerkezet. A modell hozzávetőleg 60-65 ezer forintért vásárolhatjuk meg, a Nautica üzleteiben.


Időzzünk még el egy kicsit a Nauticánál: talán nem túlzás a „páratlan megoldás” szóösszetétellel illetni a NMX 400 MultiTimezone nevű modellt. Mint a neve is utal rá, ennek a gigantikus időmérőnek a rozé hatású titán tokja 5 (!) különböző szerkezetet foglal magába, hogy egyszerre több időzónát mutathasson.

Ezeket ZONE 1-től 5-ig el is nevezték az alkotók. Az 58 milliméteres tokban japán szerkezetek bújnak meg, az óra jobb oldalán egy nagyobb indikációs tárcsa van, melyben a dátum kijelzés mellett kronográf funkció is helyet kapott. A tokhoz alulról csatlakozik az erős, varrott bőrszíj.

A fekete számlap ezzel a sok kijelzővel, a hajózási stílusban megformált mutatókkal igazi fedélzeti műszer benyomását kelti – kiváló segítő társ a tengereket átszelő expedíciók résztvevőinek az egyik legdrágább Nautica modell, kerek 600 angol fontért.



A hajózást és jachtokat kedvelők szívesen választják maguknak a Corum modelljei közül az Admiral's Cup kollekció darabjait. A Corum rendszeresen jön ki limitált sorozatokkal, de tekintsük inkább meg a népszerű Challenge modellt. A robusztus, tizenkét szögű tok 44 milliméter átmérőjű, ahogy azt az Admiral's Cup sorozattól megszokhattuk. A nemesacél tokozás rámája fényes, oldalt pedig szálcsiszolt, mintegy ötvözve az eleganciát a vérbeli sportossággal, és ez összhangban van a szürke indexekkel, és mutatók színével, melyeket a zafír kristály üvegen át tekinthetünk meg. Az igazán elegáns verziók rozé aranyból készülnek, gyémántokkal berakott lünettával, sőt akár az egész számlap is lehet ilyen.

Ezekhez fekete vagy barna bőrszíjat, illetve teljesen arany szíjat is rendelhetünk. Az acél verzió vastag, fekete vulkanizált gumiszíja harmonizál a fekete számlappal. A Challenge modell indexei a klasszikus hajózási zászlók motívumait jelenítik meg, az acél verzió esetében szürke színben, az aranyaknál már színesek. A dátum ablak a 4-es és 5-ös között van, a fémkeretes segédszámlapok eltöltik a számlapot. Az órát a huszonhét köves, CO753-as jelű automata szerkezet hajtja meg, 48 órányi járástartalékkal. A tokozás 10 atmoszféráig bírja a nyomást, az aranyverziók pedig 5 atmoszféráig. Az acél verzió ára közel másfél millió forint, az arany verzió bőrszíjjal öt és fél millió, arany szíjjal nyolcmillió forintba kerül.



Az Ulysse Nardin Marine kollekciójának darabjai jól felismerhetőek – a kerek, átlagosan 42 milliméteres tok, a szintén kerek, egymás mellett vagy alatt elhelyezkedő két segédszámlap, és a cég logójával ellátott, a kaucsukszíjba épített titánium, vagy arany lapocska. Ezt a vonalvezetést követi a Blue Seal nevű krongráf. A majdnem teljesen tengerkék modell számlapjába fókák sziluettjeit vágták, míg a megegyező színű kaucsuk szíjban a szél által felkavart hullámokat formáltak.



A gyártó jól ismert, kör alakú, nagyított dátumablaka 6 óránál, a két segédszámlap pedig 3 és 9 óránál van elhelyezve. A néhány piros index, és a piros „automatic” felira

t az elegáns modell sportos jellegét sugallja. A 41 milliméteres 200 méterig vízhatlan polírozott tok nemesacél, a rámája pedig fogazott. A modellt az UN35-ös kaliber hajtja meg, 42 órányi járástartalékkal. A Blue Seal viselése által nyújtott páratlan élményt 9 ezer euróért vásárolhatjuk meg.


Összeállításunkat a Rolex legdrágább szériamodelljének, a Yachtmaster II-nek a bemutatásával fejezzük be. A Yachtmaster II egy már korábban létezett modell teljes újragondolása volt 2007-ben. Ez már rendelkezik regatta funkcióval, és mechanikus memóriával ellátott programozható visszaszámlálóval. A 44 milliméteres modell sárga-, és fehér arany verzióban kapható, az előbbi karcálló, kék cerachrom rámával (a lünettát a Rolex „parancs gyűrűnek” nevezte el).

A platina verzió rámájának színe megegyezik a tok színével. A kilencven fokban elforgatható ráma egyébként domborúan kialakított, a számok 1-től 10-ig vannak rajta, a fennmaradó helyet egy „yacht master II” felirat tölti ki. A tok polírozott, egyes részei szálcsiszoltak, hasonlóan a szíjhoz. Az órát a 360 darabból álló 4160-as jelű yacht timer szerkezet hajtja meg, mely a Rolex saját fejlesztése. A vissza számlálásokat a parancs gyűrű és a centerben elhelyezett, félkör alakú 10-es számláló különféle beállításaival tudjuk elvégezni.

A 6-osnál kapott helyet egy segédszámlapon a másodperc mutató. A Rolex Yachtmaster II sárga arany verziója 7 millió forintba, a platina verzió pedig 8 millió forintba kerül.

OSZD MEG másokkal is!

Forrás: luxuskarorak.hu